Vinterdæk (2016): Hvorfor Skifte Fra Sommerdæk Til Vinterdæk?

Nedslidte sommerdæk.
Nedslidte sommerdæk. Bremselængden er dårlig på sommerdæk som anvendes om vinteren. Det går ud over sikkerheden.

Vinterdæk 2016 – Hvorfor bør man skifte fra sommerdæk til vinterdæk?: Vinteren er rykket hurtigt nærmere og når den som I år er kommet hurtigt efter en særdeles varm og sommerlig sensommer i september har man ofte en tendens til at tænke at – det der med vinterdæk, det er der lang tid til.

MEN nu er tiden, hvis du ikke allerede har skiftet hjulene på din bil fra sommerdæk. Der har flere gange været nattefrost og dagsfrost. Tommelfingerreglen som anbefales fra dækbranchen og myndighederne i Danmark er at man skifter hjulene når temperaturen er ca. 7 graders celsius eller derunder døgnet rundt.

 

Vinter dæk – hvorfor?

Når det bliver vinter og temperaturen bliver lavere, bliver den friktion som man i resten af året oplever på vejene væsentligt nedsat. Den modstand som opnås mellem dæk og underlag bliver altså påvirket af den lavere temperatur da vand, slud, sjap, sne og is er med til at forringe friktionen. Det afgørende er ikke om du kan se sne og slud på vejene, men at temperaturen er lav.

Nyt Vinterdæk
Nyt vinterdæk med meget mønster.

Friktionen mellem dækkene og underlaget er afgørende at forholde sig til for at opnå den ønskede sikkerhed ved bilkørsel. Vi ønsker en kort og effektiv opbremsning uden skridning.

Når man skifter fra sommerdæk til vinterdæk, skifter man fra et hjul med hårdere gummi til et hjul med blødere gummi. Altså har vinterdæk en gummiblanding som er blødere end dæk på sommerdæk. Det har de netop for at sikre at dækkene fortsat har en god friktion mod vejene som nu er påvirket af vintervejret. Den blødere gummi på vinterhjulene sikre altså et bedre greb mod en vej som er fugtig og glat. Vinterdæk er samtidig også designet med et større antal riller i dækket i forhold til sommerdæk. Dette er med til at øge dækkets fleksibilitet i kolde forhold og dermed øges friktionen. Disse riller er med til at ødelægge vandfilmen på vejene og dermed forbedres kontakten og dermed grebet.

 

 

Lovgivning om vinterdæk i Danmark

For Danmark findes der ikke i dag lovgivning for at man skal bruge vinterdæk for hverken personbil eller lastbil, men det er evident at sommerdæk ikke har nær den bremseeffekt som vinterdæk har ved kolde, fugtige, isede og snefyldte veje. Derfor øges sikkerheden væsentligt for dig selv og dine medtrafikanter hvis du vælger at skifte til årstidsbestemte dæk.  Vær dog opmærksom på at hvis du skifter til vinterdæk så skal det være alle hjul som skiftes. Der må altså ikke kun anvendes vinterdæk på to af bilens fire hjul samt at mindste mønsterdybde på dækkene er 1,6mm.

Selv om lovgivningen i Danmark ikke har bestemmelser om krav til brug af vinterdæk skal man være opmærksom på at andre lande kan have andre regler på området for personbiler når man rejser udenlands:

Land Krav Mindste Mønster (mm) Dæk type Kilder
Danmark Nej 1,6mm Ingen krav Færdselsstyrelsen
Tyskland Ja 1,6mm (Nogle steder minimum 4mm) M+S (Mud and Snow)* Bundesamt für Güterverkehr
Sverige Ja 3,0mm M+S samt godkendt via STRO-listen Transportstyrelsen
Norge Ja 3,0mm Ikke specifiseret Vegvesen

Symbol for dæk udviklet til vinterbrug. Vinterdæk 2016 - Skift Fra Sommerdæk Nu

 

Dette symbol finder man på dæk udviklet til vinterbrug (M+S står for Mud and Snow. Denne mærkning kaldes også 3pMSF)
For at få uddybet regler og krav samt områdespecifikke krav i de enkelte lande kan du anvende kilderne i tabellen ovenfor.

Når man som dansker rejser til lande hvor det er normalt med større snemængder end vi er vant til er det klogt at medbringe snekæder. Snekæder kan hurtigt blive en kær ven i nøden når man skal køre det sidste stykke op af bjerget på vej til skiferien. Læs mere om snekæder her

Som kuriosum kan nævnes at der for år tilbage var flere sager fremme i pressen at selv politiet ikke altid fik skiftet fra sommerdæk til vinterdæk i Danmark – dette på grund af at der ikke er og var lovmæssige krav til brug af disse.

Kilder:
FDM
Ingeniøren (netmedie)
Michelin (dækproducent)

1 Trackback / Pingback

  1. Opbevaring af Dæk. Dækhotel til Sommerdæk og Vinterdæk(Se Priseksempler) - Hjuldatabasen

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*